Witam na stronie znakomitego samolotu rozpoznawczo bombowego PZL.23 Karaś!!!

sobota, 11 września 2010

11 Września


Chwile chwały dla naszej armii: przeciwuderzenie armii „Pomorze” i „Poznań” odrzuciło dwie niemieckie dywizje i rozbiło trzecią. Niestety praktycznie wszędzie indziej już dominowali Niemcy. Lotnictwo bombowe działa dalej, ale coraz bardziej zaczyna odgrywać rolę tzw. ułańska fantazja, kontakt z dowództwem jest coraz gorszy.
           

VI dywizjon:
            Do dywizjonu dołączyły „obiecane” Karasie z II dywizjonu oraz z 42 eskadry. W międzyczasie nad lotniskiem zatoczył koło niemiecki Hs126, co oznaczało że należy się spodziewać nalotu.
            Chwilę potem lotnisko Franopol zostało doszczętnie zniszczone, znowu ewakuacja była rychło w czas!
Tego dnia dywizjon przegrupował się na nowe lotnisko, z Franopola na Falenice. Z lotniska Wielick zrezygnowano, żeby usprawnić koordynacje jednostek z jednej wspólnej bazy wypadowej.
            Po dniu przerwy w lotach eskadra 4(64) zabrała się za wykonywanie szeregu lotów rozpoznawczych wzdłuż Bugu, na odcinku (Drohiczyn- Nur- Sokołów Podlaski). Nie poniesiono strat.


5 Eskadra :
            Tego dnia Karasie 5 eskadry przeniosły się z Franopola do Falenicza.
Eskadra powoli wykruszała się ze sprzętu zdolnego do lotu.


Armie Kraków i Lublin, 24 eskadra:
            Przeprowadzono szereg misji rozpoznawczych wzdłuż Wisły, brak informacji o stratach.


Armia Poznań, 34 eskadra:
            Karasie wykonały trzy misje rozpoznawcze, podczas jednej z nich Karaś ostrzelany poważnie przez działka PLA musiał lądować w polu, załoga uratowała się, ale maszynę spisano na straty.           
           

Armia Modlin, 41 eskadra:
            Eskadra otrzymała rozkaz przenieść się do Brześcia. Wykonano lot na jedynym sprawnym PZL.43 Czajka (Następca Karasia), rozpoznając po drodze sytuację w rejonie  (Ciechanów- Płońsk- Nasielsk). Niestety w pewnym momencie na drodze stanęły mu dwa Bf109, ale jakimś cudem Czajka uciekła agresorom! Niestety samolot rozbił się przy lądowaniu w Brześciu, na jednym z kraterów po bombach. Tak zakończyła istnienie 41 eskadra.
            We wrześniu 1939 Karasie z tej eskadry wykonały 32 loty, głównie rozpoznawcze. Zrzucono ok. 1,5-2 ton bomb. Straty w sprzęcie wyniosły praktycznie 100%.



Armia Pomorze, 42 eskadra:
            Po przekazaniu pozostałych Karasi do VI dywizjonu eskadra została rozwiązana.           
            Maszyny z tej eskadry przeprowadziły ponad 20 misji różnego typu, zrzucając 2,5 ton bomb. Straty w sprzęcie były stosunkowo nieduże, tylko 30%, siedem sprawnych maszyn oddano następcy. Załogi 17 września ewakuowano do Rumunii.


Grupa operacyjna „Narew”, 51 eskadra:
            Jedynym ruchem tego dnia było przeniesienie się na lotnisko Prażan, niedaleko Brześcia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz