Witam na stronie znakomitego samolotu rozpoznawczo bombowego PZL.23 Karaś!!!

poniedziałek, 6 września 2010

1 Września

1 Września

Rankiem 1 września 1939 Niemcy rozpoczęły bombardowania lotnisk. Na szczęście pominięto lotniska polowe, a to właśnie tam została przeniesiona większość polskich samolotów bojowych.
Niestety, tego dnia nasze wojsko, sparaliżowane częściowo niespodziewanym atakiem, nie wykorzystało w pełni potencjału bojowego Karasi. Samoloty stały na lotniskach, w oczekiwaniu na rozkazy z dowództwa. Niemniej niektóre eskadry już wykonywały działania:
Armia Kraków, 21 eskadra:
Karaś podczas rozpoznawczego lotu po godzinie 4:00 wykrył w rejonie Praszka-Wieluń niemiecką brygadę zmotoryzowaną, o długości ponad 3 km. Pomimo silnego ostrzału AA załoga zbombardowała kolumnę bombami 100kg.
Po południu inna załoga podczas wykonywania lotu rozpoznawczego w rejonie Częstochowy została zaatakowana przez 4 Me109. Po krótkiej nierównej walce płonący Karaś zwalił się na ziemię, cała załoga zginęła.

Armia Karpaty, 31 eskadra:
Dwa PZL.23 podczas rozpoznania jednostek niemieckich na terytorium Słowacji wykryły potężną kolumnę o długości 40 km, zmierzającą w kierunku granicy z Polską (rejon ORLOV-Lubovna). Górzysty rejon sprawiał, że atak bombowy byłby ułatwiony. Po powrocie zameldowano o wykrytych siłach wroga, przygotowano do ataku wszystkie Karasie w eskadrze, jednak ataku zaniechano z uwagi na fakt, że wojska znajdowały się na terenie Słowacji.
Tymczasem należy pamiętać, że wojska Słowackie uczestniczyły w ataku na Polskę razem z wojskami niemieckimi.

Armia Łódź, 32 eskadra:
Od samego ranka armia Łódź była atakowana przez 8 i 10 armię. Cały dzień Karasie prowadziły rozpoznanie. Obeszło się bez strat w sprzęcie, podczas jednego z lotów Karaś został zaatakowany przez Bf109, tylny strzelec został ranny.

Armia Poznań, 34 eskadra:
Karasie cały dzień prowadzą rozpoznanie, także na terytorium wroga, wykrywając koncentracje wojsk niemieckich i przekazują informacje dowództwu.

Grupa operacyjna „Narew”, 51 eskadra:
Karasie prowadzą rozpoznanie, także na terenie Prus. Podczas startu jeden z Karasi ulega uszkodzeniu, później lotnisko wykrywa niemiecki samolot rozpoznawczy. Pada decyzja o zmianie lotniska.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz